Lassan vége a nyárnak, és sok cégnél ez az értékelés ideje: marketingköltségek elemzése, újabb stratégiák kidolgozása, stb. Igaz, hogy rengeteg változás volt az elmúlt évben, ami érintette a keresőoptimalizálást, a közösségi médiákat, és az online vásárlási szokásainkat, de van valami, ami nem változott: a cégek továbbra is egyértelmű nyereségeket könyvelhetnek el a blogírás eredményeként. Mostani kutatások eredménye az az adat, mely szerint az amerikai online fogyasztók vásárlásaik 61%-át blogajánlások nyomán bonyolították. Ráadásul maguk a cégek 81%-a állítja, hogy a bloguk hasznos, fontos sőt kritikus!
Nyilván a magyar piac kicsit más, de azért nem annyira… Mindenképp érdemes feltenni magunknak (cégünknek) a kérdést: mi az, amitől egy blogbejegyzés sikeres lehet egy cég számára, és hogyan kellene másképp csinálnunk saját dolgainkat az elkövetkezőkben a fejlődés érdekében?
Ebben a bejegyzésben megmutatjuk, mik azok a leggyakoribb hibák, amiket el szoktak követni ilyen típusú bejegyzések írásakor,hátha segíteni tudunk ezzel a jövő évre nézve – de akár még idén is érdemes megfogadni a tanácsokat! ;)
Első számú hibalehetőség: túl sok reklám
Az online vásárlók nem szeretik a spam-eket. Nem szeretnek e-maileket kapni, mert spam-nek gondolják, vagy kéretlen reklámnak. Idővel igen kifinomult érzékkel ismerik fel a különbséget az eredeti, értékes tartalom és az értéktelen promóciós szövegek között, és azt is tudják, hogy utóbbiak egyetlen célja az, hogy rávegyék “vásároljon most azonnal!” Az ilyen erőszakos kereskedőt pedig jellemzően nem sokan kedvelik…
Nagyjából ugyanígy vannak az üzleti céllal íródott blogjegyezésekkel is. Úgy jönnek az oldalra, hogy arra számítanak, ha már rászánták a drága idejüket, hogy elolvassanak egy cikket az üzlettel, márkával kapcsolatban, akkor szeretik a végén azt érezni, hogy kaptak valami értéket…
Mivel az értékközvetítés fontosságát a legtöbb online tevékenykedő cég nem ismeri fel, gyakran találkozunk ezzel a hibával: nem közölnek hasznos információkat olvasóikkal. Ha te szeretnél ebben fejlődni, szeretnéd növelni a weboldalad forgalmát, és azzal együtt az eladásaidat is, akkor rá kellene szánnod az időt, hogy átnézd az elmúlt hetek bejegyzéseit, de legalább az utolsó 10 posztot a blogodon. Nézd olyan szemmel, hogy vajon van-e bennük valódi érték, használható információ, vagy kizárólag azzal foglalkoznak az írások, hogy vásárlást csikarj ki! Ha úgy érzed, hogy a tartalom túlságosan is “reklámszagú”, akkor mindenképp tegyél egy fogadalmat, hogy 2015-ben jobb bejegyzéseket írsz majd! ;)
Ha ötletekre van szükséged, mert nem találsz érdekes témát, hagyatkozz bátran a vásárlóidra, követőidre, alkalmazottaidra: kérdezd meg tőlük, milyen ötleteik vannak, miről szeretnének olvasni a jövőben. Addig dolgozz az ügyön, amíg egy legalább 12 elemű listát össze tudsz állítani a tipikus kérdésekből. Ha ez megvan, akkor már nincs is más dolgod, mint egyesével mindegyikről írni egy-egy külön bejegyzést. Eltart majd egy darabig, de abban biztos lehetsz, hogy megéri a munkát!
Kettes számú hibalehetőség: tördeletlen szöveg, ömlesztett tartalom…
Másik szarvas hiba, ami rendszeresen előfordul üzleti blogokban, hogy az információkat ömlesztve közlik, ahogy éppen jönnek sorra… Nagyon tipikus az, ahogyan az online olvasók, vásárlók hihetetlen sebességgel váltanak lapot, oldalt. Egyszerűen nem szeretünk sok időt eltölteni egy helyen, főleg nem azzal, hogy a szöveg lényegét mazsolázgassuk… Ezért hihetetlenül fontos a szöveg ésszerű tördelése, a fontos tartalmak kiemelése. Ha ezt becsülettel megcsinálod, akkor a blogod sokkal emészthetőbb lesz, eredményezheti azt is, hogy több időt töltenek majd az oldaladon, mint egyébként tennék.
Néhány ötlet a kivitelezéshez:
- Használj fejezeteket, alcímeket,
- számozott listákat is.
- A tartalom egy részét megmutathatod vizuális grafikonok formájában is,
- Legyenek fotók, videók a szövegrészek között, körül,
- csábító, cselekvésre buzdító gombok, üzenetküldők,
- és legyenek benne olyan “kiszólások” is, amik segítségével bevonhatjuk az olvasót.
Ha az utóbbi blog bejegyzéseidben túl sok a bekezdés, nincsenek képek, és fejezetcímek, akkor nagyon itt lenne az ideje, hogy kicsit “nemzetközibb” legyél, és szervezd, fogalmazd, szerkeszd meg azokat a tartalmakat, amiket olvasóiddal közölni akarsz!
Hármas számú hibalehetőség: ha nem emeljük ki a tartalom lényegét valami más eszközzel…
Mostanában készült tanulmány eredménye, hogy az emberek 40%-a jobban reagál a vizuális információkra, mint a sima szövegre. Szintén általános hiba az üzleti weboldalaknál, hogy nagyon kevés figyelmet fordítanak a vizuális tartalomra. És amikor úgy érzik, hogy ők mindent megtettek, minden elérhető, és fontos információt közöltek a blogon, ami az üzlethez kapcsolódik, és a vásárlóknak fontos lehet, mégsem látszik növekedés a forgalomban, és a konverziós számok is maradnak nagyjából ugyanazok.
Az ok pedig nagyon prózai: egyszerűen nem szórakoztató olvasni ezeket a bejegyzéseket; egészen pontosan rémesen unalmasak… Igen, sajnos ezzel is csak a munka lesz: nem elég, hogy nagyszerű tartalmakat várnak az olvasók, de a szórakoztatásukról is gondoskodnunk kell a siker érdekében! Lehet ez egy rövid kis videó, vagy képek, grafikonok, diavetítés. Akár még zenélhetsz is nekik, csak valami legyen a szövegen túl, amire adott esetben emlékezni is lehet.
Ha úgy látod, hogy az utolsó néhány bejegyzésed úgy fest, mint valami hömpölygő eposz, tele hosszú mondatokkal, szűnni nem akaró bejegyzésekkel, és minden csupa betű, akkor azért érdemes elgondolkodnod rajta hogy ezeket akár így utólag is feldobni egy kicsit. Aztán a jövőben meg már biztosan elő se fog fordulni, hogy anélkül hozol nyilvánosságra egy bejegyzést, .
Négyes számú hibalehetőség: ha nem gondoljuk végig a bejegyzés célját…
Ha valóban szeretnéd elérni a potenciális célközönségedet – és annak minél nagyobb részét -, akkor elengedhetetlen lesz, hogy végiggondold, mi is a lényege, célja egy-egy bejegyzésednek. Egyszerűen nem elég egy szokványos tartalmat kirakni a blogra. Üzletemberként, marketingszakemberként időt kell szakítanunk arra, hogy eredeti, értékes tartalmakat hozzunk létre, és osszunk meg az olvasóinkkal, potenciális vásárlóinkkal. Biztosan feltűnt, hogy ezek a szavak (eredeti, értékes tartalom) rengetegszer szerepelnek a bejegyzésben. Szó sincs kulcsszóhalmozásról (a Google egyébként sem értékeli már, sőt! ;) ), még csak nem is stilisztikai baklövést követtünk el.
Tényleg ennyire fontos, és tényleg ez a lényeg az egészben! És ennek megvalósítása csak úgy lehetséges, ha az ember folyamatosan gondolkozik rajta, hogy mit szeretne elérni a bloggal, az egyes bejegyzésekkel, mik a konkrét célok. A megfelelő stratégia kidolgozásába érdemes bevonni a teljes csapatot (ahol van ilyen). Talán érdemes még így az év utolsó heteiben tartani egy megbeszélést arról, hogy ki mit gondol a blogbejegyzésekkel kapcsolatban. Hidd el, nagy segítség lehet ahhoz, hogy 2014-ben már valódi minőséget képviselhessen céged blogja, és ezáltal valódi segítség legyen a cég sikerességét illetően is!