Első tényező– a célközönséged részletes jellemzői

Az első, amit mindenképp tudnod kell, mikor elkezdesz egy marketingkampányt megtervezni, hogy kik azok, akiket meg akarsz szólítani. Minél többet tudsz a célközönségedről, annál valószínűbb, hogy a hozzájuk passzoló stratégiát tudod választani.

marketing

Nézzük kicsit pontosabban. Próbáld meghatározni a vásárlóid:

  • kor- és nem szerinti megoszlását
  • földrajzi elhelyezkedését
  • átlagos éves jövedelmüket
  • iskolázottsági szintjüket
  • személyes érdeklődésüket
  • személyes céljaikat
  • online szokásaikat és tevékenységeiket

Weboldalad elemzési adataiból is következtethetsz a fenti tényezők némelyikére, de használhatod vásárlói felmérések közölt eredményeit, vagy egész egyszerűen figyelheted a követőid szokásait a közösségi oldalakon, mint a Facebook, Index fórum, NőkLapja Café vagy a Twitter.

Második tényező – Milyen tartalomközlő csatornákat tervezel használni? 

Ahogy egyre többet megtudsz a célközönségedről, kell, hogy legyen valami képed arról is, hogy mivel töltik az idejüket, amikor gép előtt ülnek. Jegyezd fel azokat az oldalakat, ahol leginkább aktívak, mivel ezek lesznek azok a kulcsfontosságú helyszínek, ahol a tartalmadnak meg kell jelennie valamilyen formában.

socialmarketing

Lehet, hogy most azt gondolod, hogy ez nem is kérdés: az a legbiztosabb, ha a Facebook-on és a Twitteren, Index fórumain jelensz meg! Még az is lehet, hogy igazad van, de jobb mégis előbb gondolkozni, mint későn eszmélni… Ha a célközönséged összetételére irányuló kutatások azt mutatják, hogy ők mégsem az a korosztály, akik ezeken a felületeken nagyon aktívak, helyette azonban hiánypótló fórumokon képviseltetik magukat, akkor jó, ha erre nem egy kész, tökéletesen kidolgozott Twitter-marketingtervvel a kezedben jössz rá…

Harmadik tényező– A létrehozni kívánt tartalom típusa

Egy jó tartalommarketing-stratégiának az is nagyon fontos eleme, hogy hogyan időzíted az egyes cikkek megjelentetését: milyen típusú tartalmat írj éppen, és melyiket mikor kellene majd publikálni.

Például a vásárlóidra irányuló kutatás azt is megmondhatja, hogy a célközönséged az infografikákat kedveli, emészti jobban, szívesebben, és a listaszerű bejegyzéseket, míg mások hosszabb, videókkal megtűzdelt, jól szerkesztett bejegyzésekre várnak.  Ha ezeket figyelembe tudod venni – és miért ne? – akkor készülhet egy olyan naptár, amiben szerepel minimum havi egy infografika megjelentetése, és hetente egy blogbejegyzés, amiknek néha lista-formát kell kölcsönözni…  (Mindent a kedves “vevő” kedvére…)

Mindenképp tartsd azonban észben, hogy a következetes elkötelezettség kritikussá is válhat, ha a tartalommarketing sikeresnek tűnik! Ha tartani tudod a rendszeres időközönként publikált tartalmat, az növeli a márkád hírnevét, és weboldalad látogatóit arra ösztönzi, hogy vissza-vissza térjenek, hisz mindig találnak majd újdonságot, legalábbis ezt szokták meg…

Negyedik tényező– A tartalom elkészítéséhez szükséges erőforrások

Mivel éppen a saját leendő tennivalóidat listázod, fontos, hogy “észnél légy”, és kerüld a túlzott ambíciókat!

Ha utálsz írni, akkor olyan típusú tartalmakra kell koncentrálnod, amiket szívesen csinálsz, vagy egész egyszerűen fel kell bérelned valakit, aki ír helyetted, de mindenképp olyan legyen, akinek van elképzelése a szakterületedről! Ha imádsz írogatni, de nincs időd a rendszeres posztolásra, akkor is hasonló döntést kell hoznod…

Tartalom írása

Mindenképp légy magadhoz őszinte.  Fontos a pozitív hozzáállás a kampány kimenetelét illetően, de megfelelő erőforrások nélkül maradva minden fejlesztésre (állandó, magas színvonalú tartalom közlésére) irányuló törekvés akár már az első métereken elbukhat…

Ötödik tényező– Mérőszámokon alapuló tervezés, és az eredményesség folyamatos mérése

Végül, legyél egészen határozott afelől, hogy mit szeretnél elérni a tartalommarketing-kampánnyal! Ha az idődet vagy akár a pénzedet készülsz ebbe fektetni, igenis fontos, hogy  lásd, van-e esély arra, hogy ez meg is fog térülni előbb-utóbb…

Hatékonyság mérése

Lehetséges célok, amire a marketingkampány irányulhat:

  • Több eladás
  • Nagyobb forgalom a weboldalon
  • A márkanév gyakoribb előfordulás, ismertségének növelése
  • Új követők a közösségi oldalakon
  • Vírusos tartalom megosztása
  • Több feliratkozó a hírlevelekre

Bármelyiket is választod a fentiek közül, mindenképp legyen meg a pontos cél, az éppen elérni kívánt mérföldkő, és mellette pedig legyen egy módszer, amivel a fejlődést (az utat a cél felé) mérheted! Például nem elég azt mondani, hogy “Növelni szeretném az eladásaimat a tartalommarketing segítségével.”, helyette mondj inkább valami olyasmit, hogy “Minden hónapban 10 új ügyfelet szeretnék megnyerni a tartalommarketing segítségével.”  Ezután állíts be valami alkalmas eszközt, amivel egyértelműen megállapíthatod, hogy melyik eladás volt a tartalommarketing eredménye. (Lehet ez mondjuk a Google Analytics célok az szegmenssel – jó páros!)

A folyamatos követés eredményét jelentő információt azután használd is! Időről időre állapítsd meg a siker mértékét, és módosíts a korábbi elképzeléseden, ha úgy látszik, erre van szükség…  Ezzel a folyamatos elemzéssel, mérlegeléssel, egészen biztosan lesz látható eredménye ennek a nagyon is hatékony stratégiának!